Chili forummet
Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.
Log ind | Forum oversigt |
Overvintring
| Lars Bugge (Kilgore) Indlæg: 12 2000 16/07-2009 22:49 |
Selv om temperaturen er over 25 i disse dage, så er jeg interesseret i at høre om jeres erfaringer med at lade chiliplanter overvintre, da jeg selv er ny chilidyrker. Skal de beskæres eller bare stå i fred? Giver de flere fruger i år to som bøgerne lover? -- |
Overvintring
| Per Grönberg (LotusV8) Indlæg: 33 Sverige Klippan 19/07-2009 09:52 |
Kilgore skrev:Selv om temperaturen er over 25 i disse dage, så er jeg interesseret i at høre om jeres erfaringer med at lade chiliplanter overvintre, da jeg selv er ny chilidyrker. Skal de beskæres eller bare stå i fred? Giver de flere fruger i år to som bøgerne lover? -- -- Intressant fråga, jag har ingen chilierfarenhet, men har också läst det du skriver, plantorna ska beskäras, troligtvis i december, nya skott ska skjuta upp till våren, men det hade varit trevligt med någon med erfarenhet hade svarat, detta forum verkar lite dött. |
Overvintring
| Mads Schmidt (Mads) Indlæg: 138 Viiala, Finland 19/07-2009 10:53 |
Jeg har lidt, men kun meget lidt erfaring med overvintring. 2 forskellige erfaringer faktisk. I første tilfælde fulgte jeg instrukser om at beskære planterne, lade dem stå køligt, men frostfrit. Og ikke for meget lys. Og så kun vande dem ret sjældent. Så jeg stillede dem et passende sted i kælderen, og glemte alt om dem, og så døde de. De tørre pinde står der faktisk stadig. I andet tilfælde havde jeg et par planter, der var ret sent ude med de sidste par frugter. Da de endelig var modne, beskar jeg planterne ret langt ned (har vist ikke billeder), men lod dem blive i lyset og huskede at vande dem. De er nu i drivhuset og har vokset sig ganske store igen og er så småt begyndt at blomstre igen. Så jeg kan endnu ikke sige, om de giver bedre afkast andet år. Dette år er det første år med planter, jeg selv har spiret, så jeg indhenter mest erfaringer... Har ikke så mange at dele ud af endnu ;-) Måske er det også derfor dette forum virker dødt... Fordi de fleste hellere vil spørge end svare... Men anyway... Det er skideskægt at dyrke chili og sjov at snakke om dem... -- |
Overvintring
| Mads Schmidt (Mads) Indlæg: 138 Viiala, Finland 19/07-2009 12:45 |
Dette bliver klart en ting, jeg skal prøve næste vinter: [url=http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=105]her[/url] -- |
Overvintring
| Mads Schmidt (Mads) Indlæg: 138 Viiala, Finland 19/07-2009 12:46 |
-- Bonchi |
Overvintring
| Per Grönberg (LotusV8) Indlæg: 33 Sverige Klippan 19/07-2009 14:46 |
Mads skrev:Dette bliver klart en ting, jeg skal prøve næste vinter: [url=http://www.fatalii.net/growing/index.php?option=com_content&task=view&id=95&Itemid=105]her[/url] -- -- Det var riktigt häftigt! trevlig sida |
Overvintring
| Line R. (Line) Indlæg: 42 Viby J,, Denmark 26/07-2009 22:26 |
Fra ca. 2001-2006 havde jeg en rød Habanero stående i min vindueskarm. Jeg vidste intet om planter og slet ikke om chili, så jeg gjorde ikke andet end at potte den om et par gange i løbet af årene. Og så selvfølgelig vande den løbende. Ingen beskæring, ingen kulde, ingen mørklægning (andet end vinterens naturlige reducering af lysmængden). Jeg havde røde chilifrugter stort set konstant, lidt i bølger. Bladene var størst det første år og blev så mindre året efter. Mvh Line |
Overvintring
| Zainab Ossum (Zainab) Indlæg: 11 København 03/08-2009 22:06 |
Jeg har overvinteret en del, har ikke adgang til kølige rum, så de stod i nordvendt men lyst vindue, halvdelen klarede vinteren og blomstrede / satte frugt rigtigt tidligt og er fortsat med det hele sommeren -- Zainab |
Overvintring
| steen asmussen (asmusu2) Indlæg: 30 ringsted 17/01-2010 13:47 |
Hej, jeg har ladet alle mine chili overvintre. Er der nogen der ved hvornår jeg skal begynde at vande normalt, eller hvordan jeg starter med at sætte dem i gang igen? Håber i kan hjælpe. Hilsen Steen -- Chili siden december 2008 |
Overvintring
| Mads Schmidt (Mads) Indlæg: 138 Viiala, Finland 17/01-2010 18:39 |
Nej Steen, jeg ved det sådan set ikke helt præcist. Men der er jo mange faktorer, der spiller ind. Har du beskåret dem? Er de i mindre potter? Osv... Men ellers skal de jo bare have masser af lys, vand og gødning. Og så håbe på at man timer det helt rigtigt, s de sætter frugter til sommeren med masser af sol og varme. Dem, jeg havde sidste år, som var overvintrede fulgte fint med de nye planter, jeg havde, og de gav endda flere frugter. Jeg tror de kom i drivhus i maj sidste år, men kan ikke helt huske det... Det bliver spændende at se... -- |
Overvintring
| steen asmussen (asmusu2) Indlæg: 30 ringsted 17/01-2010 18:55 |
Jeg har beskåret dem i efteråret, men ikke pottet dem om. Ca. halvdelen er i 10 cm. potter og den anden halvdel er i 5 liters potter, og jeg har dem i stuen i et sydvendt vindue. Jeg har ca. 10 planter. Hilsen Steen -- Chili siden december 2008 |
Overvintring
| Mette Møller (Chiligirl) Indlæg: 21 Aalborg 18/01-2010 09:43 |
Mads: tak for det fine link du har smidt herind, det Bonsai-projekt lyder fantastisk spændende!! Gad vide om man turde prøve det, det ser jo nemt ud, og det går godt nok stærkt med at få lavet en stor tyk stamme, meget imponerende! Husk at holde os opdateret :o) |
Overvintring
| Heidi Stein (HeidiS) Indlæg: 26 Hvidovre 10/03-2010 10:02 |
Hej Jeg har for første gang haft held med at overvintre en enkelt Toftegård Citron chili - og den er begyndt at skyde med fine nye blade. Er der nogen der ved, om man skal knibe blomster af overvintrede planter på samme måde, som når de nysåede planter begynder at sætte blomster? /Heidi -- |
Overvintring
| Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 237 Slagelse 10/03-2010 18:12 |
Hej Heidi - nej - du skal bare nyde dem og banke planten let på stammen for at hjælpe med bestøvningen! Grunden til at man gør det på de små planter er, at de skal have en vis størrelse, før de skal bruge krudt på at sætte frugt, men sådan er det jo ikke på en "voksen" plante fra sidste år. Mine overvintrede chilistiklinger blomstrer nu - det er lidt fedt! -- |
Overvintring
| Heidi Stein (HeidiS) Indlæg: 26 Hvidovre 11/03-2010 10:51 |
Taj Anja Som sagt er det første gang det er lykkedes at overvintre. Tror jeg har mistet tålmodigheden de andre år, for de ligner jo ikke altid noget der kan blive til noget - når vi er midt på vinteren. I år holdt jeg ud med den ene plante, og den er faktisk rigtig pæn nu. Så vil jeg bare nyde den og glæde mig til den begynder at blomstre :) /Heidi -- |
Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar.
Forum Statistik
Brugere: 760, heraf online: 6 stk (Carstendut Boneman Harreby Mansdal Emse_m 1 anonyme)Seneste tilmeldte: Danbat
Antal Emner: 546
Antal indlæg: 3204 (i dag: 10, denne uge: 27, denne måned: 438)