Chili forummet
Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.
Log ind | Forum oversigt |
har lige såede chili
| simon cort (simon c) Indlæg: 4 vejle 03/03-2010 17:08 |
har såede chili for føste gang håber de bliver til noget det er Cayenne long purple -- |
har lige såede chili
| Kristian Vejmand (nygaard) Indlæg: 58 Fyn 04/03-2010 16:14 |
Såede for 13 dage siden ca 130 potter , men der er kun dukket 3 tomater op :( Hvorfor chilierne lader sig vente på sig ved jeg ikke.. må nok bare ha noget mere tålmodighed. |
har lige såede chili
| Bjarne Højlund (barneydk) Indlæg: 102 Rimmerhus, DK 04/03-2010 19:13 |
-- Kristian! Har de det varmt nok? Jo varmere spiretemperatur, jo kortere spiretid? Jeg spirer mine ved 27 - 30 grader og har spiring på mellem ca 6-12 dage Bjarne |
har lige såede chili
| Kristian Vejmand (nygaard) Indlæg: 58 Fyn 04/03-2010 19:59 |
Hej Bjarne Jeg har netop igår rykket dem alle ud på badeværelset , der er ca 23-25 grader, jeg tror også de har stået for koldt inde i stuen. Så må jeg se om de kommer eller om der skal plantes nogle flere.. Mvh Kristian |
har lige såede chili
| Mads Schmidt (Mads) Indlæg: 138 Viiala, Finland 04/03-2010 20:46 |
Hej Simon. Ja, det bliver spændende! Mon ikke du ender som de fleste her, der ikke kan holde sig under 50-100 frø (og forhåbenlig derfra en masse planter) pr. sæson. Pas på, man bliver ret afhængig! Mads -- |
har lige såede chili
| Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 237 Slagelse 05/03-2010 07:09 |
-- Hej Mads - du har i den grad ret! Jeg har omkring 130 peber- og chiliplanter, ca. 50 tomatplanter - og så alt det løse..... Og det hele står på mit kontor, så der er meget lidt fri gulvplads tilbage. mvh Anja |
har lige såede chili
| simon cort (simon c) Indlæg: 4 vejle 05/03-2010 16:27 |
ja jeg ender nok os med at have mange chilier :) |
har lige såede chili
| Rene Berthelsen (Rrene) Indlæg: 20 Kbh. 05/03-2010 20:54 |
Ja, det griber om sig!! Når mine sidste frø er sået i morgen, er der +300 forskellige sorter. Dertil kommer ca. 150 sorter som der skal testes for spirringsevne. Håber mit "spirringsrum" kommer til at ligne en bakke karse... :o) /René |
har lige såede chili
| Anja Egeriis (LED-dyrker) Indlæg: 237 Slagelse 06/03-2010 00:08 |
Rart at høre, at der findes folk med flere planter end jeg har... Jeg kender mange, som synes, at jeg er bindegal, så herligt at nogen er endnu "galere"! -- |
har lige såede chili
| Kristian Vejmand (nygaard) Indlæg: 58 Fyn 06/03-2010 08:22 |
Yes.. Det virkede , allerede nu kan jeg se de første spirer fra enkelte chilier. Lokums dyrkning virker åbentbart ;o) Må håbe resten også kommer nu hvor der er masser af varme på. |
har lige såede chili
| simon cort (simon c) Indlæg: 4 vejle 06/03-2010 11:19 |
ja mit har os fået varme her i de her dage men har ikke noget at se i nu men der er os kun gået 4 dage jeg kan bare ik vente :) -- |
har lige såede chili
| Ole Christensen (OleTC) Indlæg: 62 Vanløse 06/03-2010 12:16 |
Sidste år fik jeg 1 plante ud af 5 Naga Morich frø. Desværre begyndte jeg alt for sent så der kom aldrig frugt på og nu er den komposteret. Til gengæld fik jeg 3 fine Thai Sun chili ud af 3 frø som gav næsten 2 liter frugt, dyrket i en vestvendt vindueskarm. I år gør jeg mere ud af det. Har sået 2 Naga Morich fra 2008, resten er frø fra 2009, med 2 Habanero Dulce, 2 Purple Jalapeno, 2 Aji Limo og en Sibirisk Huspeber. Alle 9 frø er nu spiret på mellem 5 og 12 dage, så det er jo 100%. Det jeg gjorde, var at købe Jiffy tørvebriketter/potter (1 krone stykket), lade dem suge vand og stille dem i en klar plasticæske med 4 lufthuller som en 1-krone i låget. Det var en æske fra Føtex, der havde været slik i. Et termometer i det ene hul så der er styr på temperaturen. Frøene er lagt i blød i et glas vand ved stuetemperatur i 5-6 timer og sået i det lille hul som er i hver potte og knapt nok dækket med løst tørv. Toppen af frøet har kunnet skimtes igennem. Så har æsken stået på mit køkkenbord som køleskabet varmer. Jeg har sørget for at placere kassen så der døgnet rundt har været 22 - 25 grader. Udluftning af kassen ved at tage låget af morgen og aften. Lidt spray af kogt vand ved stuetemperatur efter en uge, hvis der så tørt ud. Det er det, og et eller andet rigtigt må der være i metoden. Nu står alle potterne på en flad tallerken foran vinduet og får lys. Der fordamper en del vand fra sådan en åben tørvepotte men rødderne får også masser af ilt så det er fint og jeg tjekker bare om de lige skal ned og stå i en cm vand hver aften. Så suger tørven simpelthen som en svamp fra bunden af. Mvh -- Ole TC |
har lige såede chili
| Nicki Clausen (Diablo666nordic) Indlæg: 32 Odense 10/03-2010 09:03 |
Har fra Nytår og løbende sået: African Naga Aji Omnicolor Aji Pineapple Arizona Bishops Crown Black Namaqualand Brazil Multicor Acorn Cobra India Congo Black Fatali Red Goats Weed Golden Nugget Habanero Chocolate Habanero Mustard Habanero Peach Naga Jolikia Purple Navaho Red olive Rocoto Orange Royal Black Scotch Bonnet Red Thai Red dragon Toftegård Hot Banana -- Diablo |
har lige såede chili
| simon cort (simon c) Indlæg: 4 vejle 25/04-2010 13:16 |
så har nogen af mine chililer fået den føste blomst skal den væk -- |
har lige såede chili
| Frank Vetter (vetter) Indlæg: 14 Snekkersten 25/04-2010 18:36 |
Simon, ja af med de første blomster... Se dette link og tryk derefter på: Chilli og peber generalt. Det skulle gerne give dig svar. -- vetter |
Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar.
Forum Statistik
Brugere: 760, heraf online: 6 stk (Carstendut Boneman Harreby Mansdal Emse_m 1 anonyme)Seneste tilmeldte: Danbat
Antal Emner: 546
Antal indlæg: 3204 (i dag: 10, denne uge: 27, denne måned: 438)