Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt |
Bladlus.......
Lars Christensen (Lars N C)

Fredericia
08/03-2010 09:18
Øv øv øv, mine små chiliplanter har fået bladlus fra en potteplante.
Nogen der har en god ide til at komme af med dem.
Jeg er lidt nervøs over at skulle bruge plantesæbe på så små planter.( har kun lige fået det første bladsæt udover kimbladene.)

Mvh.
Lars
--

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Kristian Vejmand (nygaard)

Fyn
08/03-2010 10:50
Hej Lars

Jeg har haft stor succes med nikotin fra cigaretter.

Jeg ved ikke om de små kan tåle det, men du ku evt prøve og lægge en tændt cigaret ind til dem alle.

Normalt siger man 1 cigaret pr voksen plante , så prøv først med en til dem alle.

Svar Send privat besked
Bladlus.......
søren larsen (Friis )

hørsholm
29/03-2010 12:09
Kære ven.
Bare rolig.
Jeg havde 28 store chiliplanter på min altan sidste sommer.
kæmpe succes.
Jeg fik bladlus 3 gange i løbet af sommeren, og jeg bekæmpede dem effektivt med følgende opskrift på sprayflaske.

Du skal OVERSPRØJTE dine planter med følgende :

1 liter vand.
+ 1/2 dl sprit.
5 dråber opvaskemiddel.

Jeg gik selvfølgelig også rundt med pincetten og holdt øje med planterne hele tiden, derfor fik jeg ikke nogen store overraskelser med pludseligt mange bladlus.

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Lars Christensen (Lars N C)

Fredericia
30/03-2010 12:32
Hej,

Jeg tror nok jeg har invasionen under kontrol nu.
Min gamle mor hældte altid kaffegrums ud under roserne for at undgå bladlus, så jeg lagde lidt grums i alle Jiffy briketterne.
Om det var det der gjorde udslaget, eller min manuelle bekæmpning ved jeg ikke.

Jeg var ikke meget for at prøve nicotin trikket eller sæbe, da jeg synes det virkede så voldsomt når planterne ikke var større.

Nu ser der ud til at de gror fint, men jeg kan sagtens se hvilke planter der har været angrebet.
--

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Heidi Stein (HeidiS)

Hvidovre
11/05-2010 16:16
Hej

Jeg har forsøgt alverdens ting mod bladlus. Ovenstående opskrift fik dem ikke til at fortrække. Ej heller kaffegrums.

Har dog lige læst på Havenyt.dk at skummetmælk og vand (halvt af hver) skulle hjælpe, så det vil jeg forsøge.

Jeg har en enkelt citronchili, som er det er lykkedes at overvintre - nu står den med masser af blomster og frugter, så jeg vil være ked af at opgive den. På den anden side synes jeg heller ikke den skal have lov at flytte ud i drivhuset og smitte de øvrige planter, så jeg håber at skumetmælks-tricket virker.

/Heidi

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Klaus Jensen (Klaus Jensen)

Aalborg SØ
11/05-2010 19:45
Hej Heidi,

Jeg prøvede tricket med skummetmælk sidste år. Det kan jeg absolut ikke anbefale, ihvertfald ikke til chiliplanter. For det første virkede det ikke, og for det andet fik planterne en meget grim hinde/belægning.
Derimod skulle det være ganske fortrinligt til at holde utøj væk fra sine æbler, hvis man har et æbletræ. Jeg fik rådet fra en som dyrker æbler økologisk, og han havde gode resultater med det. Men altså IKKE chili, hvis du spørger mig!
--
Klaus
Aalborg SØ

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Anja Egeriis (LED-dyrker)

Slagelse
12/05-2010 19:00

--
Heidi -

jeg ville nok investere i en flaske insektsæbe, hvis jeg var dig. det er rimelig effektivt, hvis man bruger det med nogle dages mellemrum...

Ellers begynd at fange mariehøns udenfor og sæt dem på planten - det virker også!

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Frank Vetter (vetter)

Snekkersten
12/05-2010 19:18
Ja, som Anje beskriver insektsæbe, det indgår også i min samling. Jeg har konstant insektsæbe i en forstøver året rundt, så jeg har det lige ved hånden og de bladlus du rammer med din forstøver dør. Man skal som regel gentage forstøvningen med insektsæbe efter et par dage igen.
Insektsæbe er ikke skadelig for planterne og hellerikke giftigt at bruge.

Insektsæben er den flaske med agurker/tomat billede på.

right

Svar Send privat besked
Bladlus.......

Slagelse
12/05-2010 23:30

-- Hvis man har mange planter, er nyttedyr også en rigtig god ting! Men de koster lidt over 150 kr. for en portion, så det er jo lige i overkanten, hvis det kun er få planter...

Jeg købte nyttedyr engang i januar måned, da alle de helt små planter fik bladlus, og det har i den grad været en succes! Og nu er de flyttet med i drivhus med de planter, som allerede er rykket ud pga. pladsmangel, så jeg regner ikke med at skulle købe nogen dertil i år.

Jeg havde gang i næsten 200 småplanter, så det ville da bare have været for surt at måtte opgive dem!

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Erling Rohard (Erling)

Sønderjylland
12/05-2010 23:39
Har også glæde af insektsæbe - og som der står på bøtten "er godkendt til økologisk dyrkning"... så det er vel i orden at bruge.
--
Mvh. Erling

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Heidi Stein (HeidiS)

Hvidovre
14/05-2010 09:56

Jeg tror jeg vil købe insektsæbe.

Havde indfanget en mariehøne, men den forsvandt... tror den fik forstoppelse ;)

Tak for rådene / Heidi

Svar Send privat besked
Bladlus.......
Heidi Stein (HeidiS)

Hvidovre
28/05-2010 12:39

Jeg brugte insektsæbe i lange baner uden at bladlusene forsvandt. Til sidst opgav jeg og satte dem udenfor i potterne (ville ikke sætte dem i drivhuset med risiko for at hele drivhuset blev inficeret)... Det var det der skulle til. Alle planter er lusefri nu og selvom det var hård kost for planterne at komme ud fra den ene dag til den anden, så ser det ud til at de klarer sig.

Det er da værd at forsøge at lade naturen klare ærterne i stedet for at pøse planterne til i sæbevand osv. Som sagt, så havde jeg opgivet planterne alligevel, så der var intet at tabe :)

VH Heidi

Svar Send privat besked
Bladlus.......
søren larsen (Friis )

hørsholm
01/08-2010 08:36

-- Kære Venner.
Hvad har i gang i ?
Nu gør i bare som jeg siger. færdig - bom.
Mix mit ovenstående bladlusemiddel og kom i gang.

Oversprøjt planten fuldstændig - helt ind i de små nye blomster og grene/blade, - det er der bladlus holder til -
De kan som os, også bedst lide de små lysegrønne skud.
Man kan overhovedet ikke se det på planten dagen efter.

Jeg har igen i år en helt fantastisk sæson på min store sydvestvendte altan, med meget store sorter på gulvet, og store bih jolokia-træer på kanten.
OG JEG HAR IKKE EN BLADLUS.

Citronchili er magnet for bladlus er min erfaring. Bladlus er ikke specielt glade for jolokia - jeg ved ikke hvorfor.

Mvh
Friis

Svar Send privat besked
Bladlus.......

Slagelse
01/08-2010 08:44

--
Sjovt - for min citronchili har ikke haft en eneste lus, men ellers har de fleste andre haft nogle stykker, også Bhut Jolokia...

Men mine nyttedyr har været en stor succes. Jeg købte dem jo, da jeg havde planterne inde i marts, og de er flyttet med ud i drivhuset, hvor de holder lusene nede, så jeg kun ser en enkelt en gang imellem. Selvfølgelig nu godt hjulpet af svirrefluerne, som der jo er en del af i øjeblikket!

Men insektsæbe - også af din blanding - er en god start, hvis man har mange bladlus. Dog skal man være lidt forsigtig med sollys på bladene lige efter sprøjtning - de kan få nogle svedne pletter.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal være logget ind for at kunne skrive et svar.

Søg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 760, heraf online: 6 stk (Carstendut Boneman Harreby Mansdal Emse_m 1 anonyme)
Seneste tilmeldte: Danbat
Antal Emner: 546
Antal indlæg: 3204 (i dag: 10, denne uge: 27, denne måned: 438)