Chili Fan

- Danske Chili Entusiaster

Chili forummet

Velkommen til chili forummet på chilifan.dk. Her diskuterer vi alt som har med chili at gøre. For at kunne skrive i forummet skal du have oprettet en bruger. Bemærk at denne bruger er ikke den samme som hvis du har oprettet en chili blog.

Log ind | Forum oversigt | Nyeste Indlæg
Sren Vedel (svedel77)
Indlg: 5

rhus
19/04-2011 19:19
Hej allesammen,

Jeg er en helt ny og grn chili, her p siden. Jeg har sgt p Google, og fundet, en masse lkre opskrifter p mad med chili.

Problemet er, at til mange af opskrifterne, skal der lige bruges en knivspids af det ene, og et lille drys af noget andet... Man str som single-fyr ofte bagefter, med en masse ingredienser til overs, som man ikke fr brugt. Dette er ganske enkelt for dyrt.

Derfor efterlyser jeg nogle begynder opskrifter, som er brugervenlige til os singlefyre p sygedagpenge. Noget som :

1) Smager dejligt
2) Ikke krver ret mange forskellige ingredienser
3) Ikke koster alverden, og kan kbes i et velassorteret supermarked.

Mvh
Sren

Svar Send privat besked
Anders Lange (Lange)
Indlg: 89

Sborg
19/04-2011 20:08
Er selv p SU og tidligere single fyr!

Hvad retter har du i tankerne?

Er det bare for at f den strke chili smag eller er du p udkig efter noget spndende ? :)

--
Jeg er ny - lad vre med at spise mig ;)

Svar Send privat besked
Anders Lange (Lange)
Indlg: 89

Sborg
19/04-2011 20:25
Om ikke andet er en klassiker som pasta og kdsovs en hurtig, billig og nem mde at lave en stor potion mad p der kan fryses i poser og gemmes til flere dage. og hvis du har gang i kdsovsen kan man jo flotte sig med en lasagne! hakkebffer med et skud chili og hvidlg er heller ikke af vejen!

Og om ikke andet, s er krydderier nogen taknemmelige skabninger der holder flere r hvis bare de holdes trre (gr ud fra det er en af tingene du tnker p under "knivspids" )

Ellers er der sider som www.rolflund.dk (kogebog for fattigrve) eller hvis du er p facebook er der gruppen "Mad for fantasilse fattigrve" :)

--
Jeg er ny - lad vre med at spise mig ;)

Svar Send privat besked
Sren Vedel (svedel77)

rhus
19/04-2011 20:54
@lange --> Vidste jeg hvilke retter jeg havde i tankerne, var der ikke meget id i at sprge. Og hvis jeg vil have det strkt, og ikke smagfuldt er det jo nemt at tmme glasset med chilipulver ned i gryden...

Jeg er selvflgelig ude efter nogle retter som smager dejligt, og ikke kun er hotte. Men som ogs bruger chiliens smag, og ikke kun styrke.

Svar Send privat besked
Morten Pedersen (Mugge)
Indlg: 143

Esbjerg
20/04-2011 10:04
Hej Sren

Stort hit hos os som "forret" er Atomic Buffalo Turds
http://chilifan.dk/da/forum/?forumID=3&topicID=57

Smager altid dejligt om det s laves p den ene eller anden mde.

Morten

Svar Send privat besked
Kim Schulz (Chilifan)
Indlg: 612

Aalborg S
20/04-2011 10:32
Du kan jo lave en Harissa sauce som er god til at give smag til mange retter:
Basalt set s blender du bare friske rde chilier (vlg dem du kan lide og den styrke du nsker), hvidlg, salt, spidskommen (resten kan du passende bruge i en omgang chili con carne), samt olivenolie og evt. frisk koriander.
Blendes til en lind masse og hldes p et skoldet glas. En skefuld eller 2 i retten og den bliver bde strk og smagfuld.
For en mildere udgave kan noget af chilien erstattes af rd peberfrugt der lige er blevet "bagt" i ovnen i 30-50min i ovnen s den bliver bld og sd.
--
Kim Schulz
www.chilifan.dk

Svar Send privat besked
Sren Vedel (svedel77)

rhus
20/04-2011 19:52

--
Mange tak allesammen. Har prvet at marinere skivet kyllingefilet, med en arabisk blaning af chili, hvidlg, karry, kanel og spidskommen + citrinsaft. I tortillawraps med hot salsa fra "TexMex". Middelmdigt resultat ...

Svar Send privat besked
Lise Therkelsen (Lise)
Indlg: 48

Vodskov
24/04-2011 22:33
Jeg er ikke helt med p hvad du mener med, at der ikke m komme ret mange ingredienser? Enhver fornuftig husholdning uanset strrelse, br have et basislager af forskellige basis ingredienser:

Hvidvins eddike, Balsamic eddike, rdvins eddike og sherryeddike (eddiker kan nsten holde sig evigt)

sukker

Bouillon terninger, gerne kylling, okse, lam, fiske og grntsag.

Mayonnaise, ketchup, curry pasta, soya, pesto, worchestershire sauce og fiskesauce.

Ris ( bde risotto og alm ris) pasta, nudler og couscous.

Olivenolie, rapsolie og gerne sesamolie.

Sennep bde almindelig og dijon

Salt, peber, trret chili, muskatnd ( helst hele ndder), oregano, fennikel fr, spidskommen, laurbrblade, rget paprika (helst det p metal dser) og kardemomme fr, kanel (gerne shri Lanka kanel)

Alle disse ting er langtids holdbare ;-)

Nr man har sit basislager iorden, s er fidusen at planlgge ugens mltider, s man p den mde fr brugt alle de ting som skal kbes udover basislageret ;-) p den mde kan man spise varieret og undg madspild ;-) Indimellem kan du ogs lave dobbelt portion og smide den ene halvdel i fryseren ;-)

Har du en iphone?

--

Svar Send privat besked
Lise Therkelsen (Lise)

Vodskov
24/04-2011 23:03
Jeg er ikke helt med p hvad du mener med, at der ikke m komme ret mange ingredienser? Enhver fornuftig husholdning uanset strrelse, br have et basislager af forskellige basis ingredienser:

Hvidvins eddike, Balsamic eddike, rdvins eddike og sherryeddike (eddiker kan nsten holde sig evigt)

sukker

Bouillon terninger, gerne kylling, okse, lam, fiske og grntsag.

Mayonnaise, ketchup, curry pasta, soya, pesto, worchestershire sauce og fiskesauce.

Ris ( bde risotto og alm ris) pasta, nudler og couscous.

Olivenolie, rapsolie og gerne sesamolie.

Sennep bde almindelig og dijon

Salt, peber, trret chili, muskatnd ( helst hele ndder), oregano, fennikel fr, spidskommen, laurbrblade, rget paprika (helst det p metal dser) og kardemomme fr, kanel (gerne shri Lanka kanel)

Alle disse ting er langtids holdbare ;-)

Nr man har sit basislager iorden, s er fidusen at planlgge ugens mltider, s man p den mde fr brugt alle de ting som skal kbes udover basislageret ;-) p den mde kan man spise varieret og undg madspild ;-) Indimellem kan du ogs lave dobbelt portion og smide den ene halvdel i fryseren ;-)

Har du en iphone?

--

Svar Send privat besked
Kim Larsen (Pharao)
Indlg: 159

Vorbasse
25/04-2011 12:37
En billig nem og velsmagene opskrift fra mine ungkarledage:

500g svinekd
1 pose pasta skruer (eller andet pasta)
lidt margarine eller smr.
og de krydderier man nu lige har.

Smelt smr/margarine (gerne lidt for meget af det gode), sammen med de krydderier man lige har, brun fars i denne smr/margarine sovs.
Kog din pasta (kan gres samtidig).
Vend den varme pasta og den varme fars i en skl, du fr nu blandet fedtstof, krydderier og kd, blandet i pastaen.
Hvis du ikke spiser det hele (som jeg ikke gjorde), smid resterne i kleskabet til nste dag.
Dagen efter kan man som jeg gjorde, bare varme en pande lidt op, smide retten fra dagen fr p den og mske tilstte lidt ekstra krydderi.
2-3 dages varm mad for ca. 40kr. er da billigt og nemt.

--

Svar Send privat besked
Lise Therkelsen (Lise)

Vodskov
26/04-2011 15:04
Bagt Skrubbe med rosmarin

150g Skrubbefilet
1 stilk rosmarin (frisk)
1 tsk olivenolie
1/2 grn peberfrugt
2-3 radiser
havsalt
sort peber (helst friskkvrnet)
1 stk. Hvedebolle
1 Spsk. Sd chilisauce

Tnd ovnen p 180 grader varmluft/ 200 grader hvis alm ovn.

Lg skrubbefileten i et ildfast fad med bagepapir.

Brug rosmarinkvisten til at "pensle" fisken med olien og lad derfor kvisten ligge ved siden af fisken i fadet.

Skr peberfrugten og radiserne i sm tern, bland dem, og lg dem oven p fisken.

Bag fisken i 10 minutter.

Server fisken med den ristede bolle og sd chilisauce.

Man kan godt bruge rdsptte i stedet for skrubbe.

Retten er beregnet til 1 person.

Svar Send privat besked
Lise Therkelsen (Lise)

Vodskov
26/04-2011 15:18

Krydret hakkebf med boullionkartofler
:

350g kartofler
2,5 dl grntsagsboullion
1/2 tsk oregano
ca. 30g revet ost
150g hakket oksekd 6-10% fedt
0,5 spsk sd chiliesauce
bladene fra 1 kvist rosmarin.
0,5 tsk rapsolie.

Forvarm ovnen til 180 grader varmluft/200 grader alm ovn.

Skrl kartoflerne og skr dem i tynde skiver. Lg kartoflerne i et ildfast fad, og hld boullion tilsat oregano over kartoflerne. Drys kartoflerne med revet ost og st fadet i ovnen i 45 min.

Rr det hakkede oksekd med sd chilisauce og hakket rosmarin, og lad farsen trkke i 10 minutter i kleskabet.

Form farsen til en bf og steg den 2 minutter p hver side i en smule olie p en slip let pande, og lg s bffen ind oven p kartoflerne, og lad bffen f de sidste 10 minutter i ovnen sammen med kartoflerne.

Opskriften er beregnet til 1 person.

Svar Send privat besked

« Tilbage til forum oversigt.

Du skal vre logget ind for at kunne skrive et svar.

Sg i forummet:

Forum Statistik
Brugere: 3947, heraf online: 0 stk ()
Seneste tilmeldte: EvaDanVasG
Antal Emner: 2210
Antal indlg: 18223 (i dag: 0, denne uge: 0, denne mned: 1)